Prose text from my BA-project piece 'Revived Beginnings'



'Revived Beginnings', clay, wood, graphic, 200 x 200 cm. May. 2019



Ord optræder i bevægelse
som hvileløse forhindringer, der leder efter nye former
Desperate forsøg på at springe dem over, er min uafbrudte beskæftigelse
Og derfor opdager jeg ikke
at de kan skabe forandring

Derfor tvivler jeg på en fremtid, der ikke kan mætte
Jeg må spinne mig en ny forløsning
før jeg kan ånde lettet op
For den der begynder med tabet,
har intet at tabe.

Når jeg skal besøge sandheden
blotter jeg ryggen
for det at besnakke nød, er mig en umulig oversættelse
og derfor forsøger jeg at glemme og finde et påskud for at liste mig ud
for sikkerhed er glimrende i øjeblikket
inden den smutter bort mellem hænderne
Jeg opdager en urolig ængstelse
og gemmer mig væk mellem kringlede fraser
Det er trygheden fra et tomt skjul
Jeg antager at det er af god grund
at jeres øjne sluger det sagte
og trækker lyden ud af ethvert ord

Samtidig holder jeg på vigtigheden i stemmen
der kan have livskraft til at dræbe
når den tilbyder en genoplivet begyndelse
tvivler jeg ikke på tilbagestrøm

Så får i behov for fortrolighed
og vi forsøger.
Selvom det at besnakke nød
virker som en umulig oversættelse 
Vi taler derfor højt og med nærværende klang
vi benytter mere end halve timer
og er fuldt beskæftigede med gentagelsen
atter og atter
vi regner med forandring og nye former
fra dem som optræder i bevægelse
Vi håber at vores tilflugt i ord
bringer os salig glæde
for da behøver vi ikke at flygte
og vi kan opnå sikkerhed uden at tabe.

Men idet legemets stemme slår
lokkes sindsvagt mørke frem
for overgivelse er en uhelbredelig fejltagelse

Inden vi når til sandheden
vender jeg ryggen
for det at besnakke nød,
fungerer fortsat ikke 

Comments